hadith of 73 sects - authentic?

Discussion in 'Hadith' started by Abul Hasnayn, Oct 3, 2015.

Draft saved Draft deleted
  1. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

  2. AbdalQadir

    AbdalQadir time to move along! will check pm's.

  3. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

    الكتاب : تخريج الأحاديث والآثار الواقعة في تفسير الكشاف للزمخشري

    Takhreej al-Ahadeeth Wal-Aathaar al-Waaqi’ati Fi Tafseer Al-Kashshaaf Lil-Zemakhshari

    تأليف / جمال الدين عبد الله بن يوسف بن محمد الزيلعي


    All the Ahadeeth given below have already been translated above and are altogether unanimous in their meaning


    4598 - حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ عَنْ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِى سَلَمَةَ عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « افْتَرَقَتِ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَتَفَرَّقَتِ النَّصَارَى عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِى عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً ».

    الكتاب : سنن أبي داود

    المؤلف : أبو داود سليمان بن الأشعث السجستاني


    3991 - حدثنا أبو بكر بن أبي شيية . حدثنا محمد بن بشر . حدثنا محمد بن عمرو عن أبي سلمة عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

    : ( تفرقت اليهودعلى إحدى وسبعين فرقة . وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة )

    قال الشيخ الألباني : حسن صحيح

    Albani said, “Hasan Sahih”.


    3992 - حدثنا عمرو بن عثمان بن سعيد بن كثير بن دينار الحمصي . حدثنا عباد بن يوسف . حدثنا صفوان بن عمرو عن راشد بن سعد عن عوف بن مالك قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم ( افترقت اليهود على إحدى وسبعين فرقة . فواحدة في الجنة . وسبعون في الناروافترقت النصارى على ثنتيين وسبعين فرقة . فإحدى وسبعون في النار وواحدة في الجنة . والذي نفس محمد بيده لتفترقن أمتي على ثلاث وسبعين فرقة . واحدة في الجنة وسبعون في النار )

    قيل يا رسول الله من هم ؟ قال ( الجماعة )


    في الزوائد إسناده حديث عوف بن مالك فيه مقال . وراشد بن سعد قال فيه أبو حاتم صدوق . وعباد ابن يوسف لم يخرج له أحد سوى ابن ماجة . وليس له عنده سوى هذا الحدي . قال ابن عدي روى أحاديث تفرد بها . وذكر ابن حبان في الثقات . وباقي رجال الإسناد ثقات

    قال الشيخ الألباني : صحيح

    Albani said, “Sahih”.

    الكتاب : سنن ابن ماجه

    المؤلف : محمد بن يزيد أبو عبدالله القزويني


    3993 - حدثنا هشام بن عمار . حدثنا الوليد بن مسلم . حدثنا أبو عمرو حدثنا قتادة عن أنس ابن مالك قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

    : ( إن بني إسرائيل افترقت على إحدى وسبعين فرقة . وإن أمتي ستفترق على ثنتين وسبعين فرقة . كلها في النار إلا واحدة . وهي الجماعة )

    في الزوائد إسناده صحيح . رجاله ثقات .

    قال الشيخ الألباني : صحيح

    Albani said, “Sahih”.

    الكتاب : سنن ابن ماجه

    المؤلف : محمد بن يزيد أبو عبدالله القزويني


    4599 - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالاَ حَدَّثَنَا أَبُو الْمُغِيرَةِ حَدَّثَنَا صَفْوَانُ ح وَحَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عُثْمَانَ حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ قَالَ حَدَّثَنِى صَفْوَانُ نَحْوَهُ قَالَ حَدَّثَنِى أَزْهَرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَرَازِىُّ عَنْ أَبِى عَامِرٍ الْهَوْزَنِىِّ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ أَبِى سُفْيَانَ أَنَّهُ قَامَ فِينَا فَقَالَ أَلاَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَامَ فِينَا فَقَالَ « أَلاَ إِنَّ مَنْ قَبْلَكُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ افْتَرَقُوا عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِى النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِى الْجَنَّةِ وَهِىَ الْجَمَاعَةُ ». زَادَ ابْنُ يَحْيَى وَعَمْرٌو فِى حَدِيثَيْهِمَا « وَإِنَّهُ سَيَخْرُجُ مِنْ أُمَّتِى أَقْوَامٌ تَجَارَى بِهِمْ تِلْكَ الأَهْوَاءُ كَمَا يَتَجَارَى الْكَلْبُ لِصَاحِبِهِ ».

    وَقَالَ عَمْرٌو « الْكَلْبُ بِصَاحِبِهِ لاَ يَبْقَى مِنْهُ عِرْقٌ وَلاَ مَفْصِلٌ إِلاَّ دَخَلَهُ ».

    الكتاب : سنن أبي داود

    المؤلف : أبو داود سليمان بن الأشعث السجستاني



    2640 - حدثنا الحسين بن حريث أبو عمار حدثنا الفضل بن موسى عن محمد بن عمرو عن أبي سلمة عن أبي هريرة : أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال تفرقت اليهود على إحدى وسبعين أو اثنتين وسبعين فرقة والنصارى مثل ذلك وتفترق أمتي ثلاث وسبعين فرقة وفي الباب عن سعد و عبد الله بن عمرو و عوف بن مالك

    قال أبو عيسى حديث أبي هريرة حديث حسن صحيح

    قال الشيخ الألباني : حسن صحيح

    Imam Abu Isa Tirmidhi said, “The Hadeeth of Hazrat Abu Hirairah t is Hasan Sahih”.

    Albani said, “Hasan Sahih”.


    2641 - حدثنا محمود بن غيلان حدثنا أبو داود الحفري عن سفيان الثوري عن عبد الرحمن بن زياد الأفريقي عن عبد الله بن يزيد عن عبد الله بن عمرو قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم ليأتين على أمتي ما أتى على بني إسرائيل حذو النعل بالنعل حتى إن كان منهم من أتى أمه علانية لكان في أمتي من يصنع ذلك وإن بني إسرائيل تفرقت على ثنتين وسبعين ملة وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين ملة كلهم في النار إلا ملة واحدة قالوا ومن هي يا رسول الله قال ما أنا عليه وأصحابي

    قال أبو عيسى هذا حديث مفسر غريب لا نعرفه مثل هذا إلا من هذا الوجه

    قال الشيخ الألباني : حسن

    Imam Abu Isa Tirmidhi said, “This Hadeeth is Ghareeb Mufassar”.

    Albani said, “Hasan”.


    الكتاب : الجامع الصحيح سنن الترمذي

    المؤلف : محمد بن عيسى أبو عيسى الترمذي السلمي
     
  4. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

    "This is an additional question that you must address after you have substantiated its authenticity; for which you will have to provide a sanad and it is this last request that I will await, inshAllah! "

    Nawaz Saheb have you forgotten your request for isnad? Or have I misunderstood what Sanad you seek? This discussion is about the 73 sect Hadith or is it necessary to raise your new request for isnad on a new thread?

    Please note these excerpts are not solely for your attention but it can also serve as easy reference or compilation for those who wish to investigate this matter further.

    Nawaz Saheb, Since this is a matter concerning hadith could you please quote any earlier muhadith/scholar (excluding the modernists /contemporary scholars and excluding GHUMARI/NINOWY fraternity) who share your views on this matter ?

    Nawaz Saheb I decided not to answer your allegations earlier about pasting despite having found his exact post here: http://www.yanabi.com/index.php?/topic/429942-73-sects/ as this would not " bring knowledge to the table" and could end up in bickering.
    Could you please explain this exact coincidence of the exact same post on both forums by different members?

    I will try my utmost to "bring knowledge to the table" so please Nawaz Saheb let us put this bickering aside and add value to this forum.

    To those members who need any of the Arabic passages which I posted earlier translated please paste the passage here I will attempt to get it done.
     
    Ghulam Ali and Unbeknown like this.
  5. snaqshi

    snaqshi Active Member

    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ

    The Messenger (SalAllahu alaihi wasallam) said;

    إفترقت اليهود على احدى وسبعين فرقة،
    وافترقت النصارة على إثنتين وسبعين فرقة،
    وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة

    “The Jews were divided among themselves into seventy one or seventy two sects, and the Christians were divided among themselves into seventy one or seventy two sects. And My Ummah will be divided among itself into seventy three sects.” Abu Dawood, at-Tirmidhi, al-Hakim and Ahmad among several others, reported this Hadith. At-Tirmidhi said; “Hadeethun Hassanun Sahih”.

    If they have said that this hadeeth is sound then that's good enough for me I do not need any modernist opinion saying any otherwise!!!
     
  6. AbdalQadir

    AbdalQadir time to move along! will check pm's.

    nawazuddin, can you please advice who the "sectarian judges" are? can you please name a few famous names of "sectarian judges"
     
  7. Nawazuddin

    Nawazuddin Veteran

    abu l-hasanyn, I have come to the conclusion that their is no point as you are unable to justify a single thing and are merely pasting. No matter how many times you repeat the same reports, the fact remains the same unless you attempt at justification.
     
  8. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

    جامع الاحادیث


    في الحديث افترقت اليهود على إحدى وسبعين فرقة كلها في الهاوية إلا واحدة وهي الناجية وافترقت النصارى على ثنتين وسبعين فرقة كلها في الهاوية إلا واحدة وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين كلها في الهاوية إلا واحدة

    It is in the Hadeeth: The jews have been divided into 71 sects; all of them are in hell save one, and that is the saved sect. The christians were divided into 72 sects; all of them are in hell save one, and my Ummah will be divided into 73 sects; all of them are in hell save one.


    قلت روي من حديث أبي هريرة ومن حديث أنس ومن حديث سعد ابن أبي وقاص ومن حديث معاوية ومن حديث عمرو بن عوف المزني ومن حديث عوف بن مالك ومن حديث أبي أمامة ومن حديث جابر بن عبد الله رضي الله عنهم

    This narration comes from the Hadeeth of

    1. Hazrat Abu Hurairah t

    2. Hazrat Anas t

    3. Sa’d Ibn Abi Waqqaas

    4. Hazrat Mu’awiyah t

    5. Hazrat ‘Amr Ibn ‘Auf t

    6. Hazrat ‘Auf Ibn Malik t

    7. Hazrat Abu Umaamah t and

    8. Hazrat Jabir Ibn Abdillah t.



    أما حديث أبي هريرة فرواه أبو داود في سننه في كتاب السنة والترمذي وابن ماجة في كتاب الزهد من حديث محمد بن عمرو عن أبي سلمة عن أبي هريرة قال قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم} افترقت اليهود على إحدى وسبعين فرقة وافترقت النصارى على ثنتين وسبعين فرقة وستفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة انتهى قال الترمذي حديث حسن صحيح زاد أبو داود في رواية منها ثنتان وسبعون في النار وواحدة في الجنة وزاد الترمذي كلهم في النار إلا ملة واحدة قالوا من هي يا رسول الله قال ما أنا عليه وأصحابي انتهى

    Imam Abu Dawood has narrated the Hadeeth of Hazrat Abu Hurairah in his Sunan under “Kitaabus Sunnah” and Tirmidhi and Ibn Majah in “Kitaabuz Zuhd” from the Hadeeth of Hazrat Muhammad Ibn ‘Amr, from Abi Salemah, from Abu Hurairah t:

    The Mesenger of Allah r said, “The jews have been divided intp 71 sects, the christians were divided into 72 sects, and my Ummah will be divided into 73 sects.

    Imam Tirmidhi said, “This Hadeeth is Sahih Hasan.”

    Imam Abu Dawood added to the Hadeeth, “72 of them are in hell and one in paradise.”

    Imam Tirmidhi added, “All of them are in hell save one. They asked, ‘Who are they, O the Messenger of Allah?’ He replied, ‘They are the group that are on my and my companions’ path.”


    ورواه ابن حبان في صحيحه في النوع السادس من القسم الثالث والحاكم في مستدركه في كتاب العلم وقال صحيح على شرط مسلم

    Imam Ibn Hibbaan narrated it in his Sahih collection and Haakim in his Mustadrak and said, “It’s Sahih on the measures taken by Imam Muslim.


    وأما حديث أنس فرواه أبو نعيم في الحلية في ترجمة زيد بن أسلم فقال حدثنا حبيب بن الحسن ثنا عمر بن حفص السدوسي ثنا عاصم بن علي ثنا أبو معشر عن يعقوب بن زيد بن طلحة عن زيد بن أسلم عن أنس بن مالك قال قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم} افترقت أمة موسى على إحدى وسبعين فرقة منهم في النار سبعون فرقة وواحدة في الجنة وتفرقت أمة عيسى على ثنتين وسبعين فرقة منها في الجنة واحدة وإحدى وسبعون في النار وتعلو أمتي على الفرقتين جميعا بملة واحدة في الجنة وثنتان وسبعون في النار قالوا من هم يا رسول الله قال الجماعات مختصر

    Imam Abu Nu’aim narrated the Hadeeth of Hazrat Anas t in Hilyah in the tarjumah of Zaid Ibn Aslam ……. From Hazrat Anas Ibn Malik, Allah’s Messenger r said, “The Ummah of Hazrat Moosa (peace be upon Him) have been divided into 71 sects; all of them are in hell save one, and that is the saved sect. The Ummah of Hazrat ‘Isa (peace be upon Him) were divided into 72 sects; all of them are in hell save one, and my Ummah will advance (divided into 73 sects); one is in paradise and 72 of them are in hell. They asked, ‘Who are they, O the Messenger of Allah?’ ‘They are the majority.’ He replied.”


    ورواه ابن مردويه في تفسيره حدثنا عبد الله بن جعفر ثنا أحمد بن يونس الضبي ثنا عاصم بن علي به سواء


    Imam Mardwiyah narrated it in his Tafseer.


    وأما حديث سعد بن أبي وقاص فرواه ابن أبي شيبة في مسنده ثنا أحمد ابن عبد الله بن يونس عن أبي بكر عن موسى بن عبيدة عن عبد الله بن عبيدة عن ابنه سعد عن أبيها سعد عن النبي {صلى الله عليه وسلم} نحوه وأما حديث عبد الله بن عمرو بن العاص فرواه الحاكم في مستدركه في كتاب العلم من حديث عبد الرحمن بن زياد الإفريقي به عنه نحوه وقال لا تقوم به حجة وإنما ذكره شاهدا

    ورواه البزار في مسنده وسكت عنه

    Imam Ibn Abi Shaibah narrated the Hadeeth of

    9. Hazrat Sa’d Ibn Abi Waqqaas t in his Musnad

    Imam Haakim narrated the Hadeeth of

    10. Hazrat Abdullah Ibn ‘Amr Ibn Al-‘Aas t in his Mustadrak


    ورواه البيهقي في كتاب المدخل من حديث عبد الرحمن بن زياد بن أنعم عن عبد الله بن يزيد عن عبد الله بن عمرو مرفوعا إن بني إسرائيل تفرقوا على ثنتين وسبعين ملة وإن أمتي ستفترق على ثلاث وسبعين فرقة كلها في النار إلا واحدة قيل وما هي يا رسول الله قال ما أنا عليه اليوم وأصحابي مختصر

    Imam Baihaqi narrated the Hadeeth of

    11. Hazrat Abdullah Ibn Umar t in Kitab Al-Madkhal (Marfoo’an)

    Indeed Bani Israel were divided into 72 sects and verily my Ummah will be divided into 73 sects; all will go to hell save one. When asked, “Which is that one sect, O the Messenger of Allahr?” “The path on which I and my companions are” He r replied.


    وأما حديث معاوية فرواه الحاكم ايضا من حديث عبد الله بن لحي الهوزني عن معاوية بن أبي سفيان عن النبي {صلى الله عليه وسلم} نحوه وقال إسناده تقوم به الحجة

    As far as the Hadeeth of Hazrat Mu’awiyah t is concerned, it’s also narrated by Imam Hakim and said, “This chain stands as a proof.”


    رواه أحمد والدارمي في مسنديهما ورواه البيهقي في المدخل وقال ورواه أبو داود في سننه

    Imam Ahmad Ibn Hanbal and Daarimi have narrated it in their Musnads and Baihaqi in Al-Madkhal and said, “Abu Dawood narrated it in his Sunan.”


    وأما حديث عمرو بن عوف المزني فرواه الحاكم أيضا عن كثير بن عبد الله ابن عمرو بن عوف عن أبيه عن جده عمرو بن عوف عن النبي {صلى الله عليه وسلم} قال إن بني إسرائيل افترقت على سبعين فرقة كلها ضالة إلا واحدة ثم افترقت على عيسى بن مريم إحدى وسبعين فرقة كلها ضالة إلا واحدة وإنكم تفترقون اثنتين وسبعين فرقة كلها ضالة إلا واحدة الإسلام وجماعته

    ورواه الطبراني في معجمه قال الحاكم وكثير بن عبد الله لا تقوم به حجة

    Imam Hakim narrated the Hadeeth of Hazrat ‘Amr Ibn ‘Auf

    He r said, “Indeed Bani Israel were divided into 70 sects; all of them are gone astray except one, then the nation of Hazrat ‘Isa (Alaihis Salam) was divided into 71 sects; all of them were gone astray except one, and indeed you will be divided 72 sects; all of which will go astray except one, Islam and its large group.”

    Imam Tabrani narrated it in his Mu’jam. Imam Hakim said, “Katheer Ibn Abdillah does not stand as a source of authenticity.”


    وأما حديث عوف بن مالك فرواه الطبراني في معجمه من حديث عباد ابن يوسف عن صفوان بن عمرو عن راشد بن سعد عن عوف بن مالك قال قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم} افترقت اليهود على إحدى وسبعين فرقة وافترقت النصارى على اثنتين وسبعين فرقة وستفترق أمتى على ثلاث وسبعين فرقة وأمتي تزيد عليهم فرقة كلها في النار إلا السواد الأعظم انتهى قال ولم يروه عن سلم بن رزين إلا أبو علي الحنفي

    The Hadeeth of Hazrat ‘Auf Ibn Malik t is narrated by Imam Tabrani in his Mu’jam

    He r stated, “The jews were divided into 71 sects, the Christians into 72, and soon my Ummah will be divided into 73 sects superseding them by adding one more; all of which will be in hell save the majority.”


    ورواه أبو نعيم في تاريخ أصبهان في ترجمة أبي غالب ثنا أحمد بن جعفر ابن معبد ثنا يحيى بن مطرف ثنا عبد الرحمن بن المبارك ثنا قريش بن حبان ثنا أبو غالب به

    Imam Abu Nu’aim narrated it in Tareekh Asbahaan


    وأما حديث جابر بن عبد الله فرواه أسلم بن سهل الواسطي المعروف ببحشل في كتابه تاريخ واسط ثنا محمد بن الهيثم ثنا شجاع بن الوليد عن عمرو بن قيس عمن حدثه عن جابر بن عبد الله قال قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم} تفرقت اليهود على إحدى وسبعين فرقة كلها في النار وتفرقت النصارى على اثنتين وسبعين فرقة كلها في النار وإن أمتي ستفترق على ثلاث وسبعين فرقة كلها في النار إلا واحدة فقال عمر بن الخطاب أخبرنا يا رسول الله من هم قال السواد الأعظم انتهى

    The Hadeeth of Hazrat Jabir t is narrated by Imam Aslam Ibn Sahl Waasiti in Tareekh Waasit

    He r stated, “The jews were divided into 71 sects; all in hell save one, the Christians into 72; all in hell except one, and my Ummah will be divided into 73 sects; all of which will be in hell save one, then Hazrat Umar t asked, “Inform us about it, O Allah’s Messenger, as to who are they?” He r replied, “The majority.”


    الكتاب : تخريج الأحاديث والآثار الواقعة في تفسير الكشاف للزمخشري

    تأليف / جمال الدين عبد الله بن يوسف بن محمد الزيلعي
     
  9. Nawazuddin

    Nawazuddin Veteran

    No brother, it is not. The version with 'all in hell except one' is not authentic but the one without this addition is authentic. Take for example, the list below provided by abul hasnayn. all that he has quoted is daeef except the one which does not have the addition.

    In the first two it is explicitly stated in the comments that so and so reporter is unreliable or unknown. In the third, reported from hazrat anas ibn malik(r) there it atleast a rejected/matruk reporter: mubarak ibn sahim . Also in the third from imam ahmed, there is atleast a mukar al-hadith/rejected ziyad ibn abdullah al-namiri and so on...

    abul hasanyn...any thing on al-nasafi quote?
     
  10. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

    Yes - it is AUTHENTIC - MASHHOOR SAHIH the second highest grade of authenticity.
    As this is work in progress.
    All the references and excerpts will be presented in the days to come In Sha Allah Azzawajal.




     
  11. Ammar ibn Yasir

    Ammar ibn Yasir New Member

    Assalamu'Alaykum dear respected brothers, is this hadith authentic or not? yes or no please
     
  12. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

    7426- عن شيخ من كندة قال : كنا جلوسًا عند علي ، رضي الله عنه ، فأتاه أسقف نجران فأوسع له ، فقال له رجل : توسع لهذا النصراني يا أمير المؤمنين ؟! فقال علي : إنهمكانوا إذا أتوا رسول الله صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم أوسع لهم ، فسأله رجل : كم افترقت النصرانية يا أسقف؟ فقال : افترقت على فرق كثيرة لا أحصيها , قال علي ، رضي الله عنه : أنا أعلم كم افترقت النصرانية من هذا وإن كان نصرانيًّا ، افترقت النصرانية على إحدى وسبعين فرقة ، وافترقت اليهودية على ثنتين وسبعين فرقة ، والذي نفسي بيده لتفترقن الحنيفية على ثلاث وسبعين فرقة ، فتكون ثنتين وسبعين في النار وفرقة في الجنة.

    رواه محمد بن يحيى بن أبي عُمَر بسند ضعيف ، وتقدم في الأدب في باب صفة السلام على الكفار.

    Hadeeth No. 7426: It is narrated by Shaykh of Kandah, he said, “We were seated by Hazrat Ali t and a bishop from Najraan came to him. When he made space for him then someone told him, “Are you making a space for this Christian O the leader of the believers? Hazrat Ali t replied, “The Messenger of Allah r used to make space for them whenever they visited him.”

    Someone asked the Christian, “How many sects have the christians divided into, O bishop?” He replied, “It has been divided into so many sects that I cannot estimate them.” Hazrat Ali t said, “I know how many sects the christians have divided into; the christians have divided into 71 sects, the jews into 72 and I swear by the one in whose hand my life is, the true people of the religion (Muslims) will be divided into 73 sects from which 72 will be in the hell and one group will reside in paradise.”

    Hazrat Muhammad ibn Yahya ibn Abi Umar narrated it with a weak chain and mentioned it in the chapter, “The manners of paying Salam to the disbelievers.”


    7427- وَعَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم قَالَ : إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ افْتَرَقُوا عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ مِلَّةً ، وَلَنْ تَذْهَبَ اللَّيَالِي وَالأَيَّامُ حَتَّى تَفْتَرِقَ أُمَّتِي عَلَى مِثْلِ ، أَوْ قَالَ : عَلَى مِثْلِهَا أَلاَ وَكُلُّ فِرْقَةٍ مِنْهَا فِي النَّارِ إِلاَّ وَاحِدَةً وَهِيَ الْجَمَاعَةُ.

    رَوَاهُ أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ ، وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ بِسَنَدٍ فِيهِ رَاوٍ لَمْ يُسَمَّ.

    It’s narrated from Hazrat Sa’d Ibn Abi Waqqaas t that the Messenger of Allah r said, “Indeed Bani Israel had been divided into 71 sects, and days and nights will not elapse until my nation will be divided, in the similar manner, or He r said, like them. Lo! Every sect of them will dwell in hell save one, and that is the group.”

    Abu Bakr Ibn Abi Shaibah narrated it, and Abd Ibn Humaid narrated it through a chain which contains an anonymous narrator.


    7428- وَعَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم : إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ افْتَرَقَتْ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً ، وَإِنَّ أُمَّتِي تَفْتَرِقُ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ ، كُلُّهَا فِي النَّارِ إِلاَّ السَّوَادَ الأَعْظَمَ.

    رَوَاهُ أَبُو يَعْلَى الْمَوْصِلِيُّ ، وَابْنُ مَاجَةَ إِلاَّ أَنَّهُ جَعَلَ بَدَلَ السَّوَادَ الأَعْظَمَ الْجَمَاعَةَ.

    Hazrat Anas Ibn Malik t is reported to have said, “The Messenger of Allah r stated, “Indeed the Bani Israel have been divided into 71 sects, and my Ummah will be divided into 72 sects. All of them will be in hell except the majority.”

    Abu Ya’la Mausili and Ibn Majah have narrated it, but with slight change of words that he (Imam Ibn Majah) mentioned Jama’ah instead of Siwaad Al-A’zam.


    7428/2- وَأَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ ، وَلَفْظُهُ : أَنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ تَفَرَّقَتْ عَلَى إِحَدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً ، فَهَلَكَ سَبْعُونَ فِرْقَةً وَخَلُصَتْ فِرْقَةٌ وَاحِدَةٌ ، وَإِنَّ أُمَّتِي سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً تَهْلِكُ إِحْدَى وَسَبْعُونَ فِرْقَةً ، وَتَخْلُصُ فِرْقَةٌ قِيلَ : يَا رَسُولَ اللهِ ، مَنْ تِلْكَ الْفِرْقَةُ ؟ قَالَ : الْجَمَاعَةُ ، الْجَمَاعَةُ.

    Imam Ahmad Ibn Hanbal t narrated it with these words, “Indeed the Bani Israel have been divided into 71 sects. 70 sects were destroyed and one was saved. My Ummah will divide into 73 sects. 72 sects of them will be destroyed and one will succeed.” When inquired, “O the Messenger of Allah r, which sect will that be? He replied, “The group, the group.”


    ورواه أبو بكر بن أبي شيبة والبزار.

    Abu Bakr Ibn Abi Shaibah and Bazzaar narrated it.

    الكتاب : إتحاف الخيرة المهرة

    بزوائد المسانيد العشرة

    المؤلف : أحمد بن أبي بكر بن إسماعيل البوصيري


    1069 - حدثنا يوسف بن موسى ، قال : نا أحمد بن عبد الله بن يونس ، قال : نا أبو بكر بن عياش ، عن موسى بن عبيدة ، عن أخيه عبد الله بن عبيدة ، عن عائشة ابنة سعد ، عن أبيها ، قال : قال رسول الله: « افترقت بنو إسرائيل على إحدى وسبعين ملة ، ولن تذهب الليالي والأيام حتى تفترق أمتي على مثلها » وهذا الحديث لا نعلمه يروى عن سعد إلا من هذا الوجه ، ولا نعلم روى عبد الله بن عبيدة ، عن عائشة ، عن أبيها إلا هذا الحديث

    مسند البزار

    The Messenger of Allah r stated, “Indeed Bani Israel had been divided into 71 sects, and days and nights will not elapse until my nation will be divided like them.”


    441 - أخبرنا أحمد بن محمد بن سلمة العنزي ثنا عثمان بن سعيد الدارمي ثنا عمرو بن عون و وهب بن بقية الواسطيان قالا : ثنا خالد بن عبد الله عن محمد بن عمرو عن أبي سلمة عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : افترقت اليهود على إحدى أو اثنتين و سبعين فرقة و افترقت النصارى على إحدى أو اثنتين و سبعين فرقة و تفترق أمتي على ثلاث و سبعين فرقة

    هذا حديث صحيح على شرط مسلم

    و له شواهد فمنها :

    تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط مسلم

    Allah’s Messenger r said, “The jews were divided into 71 or 72 sects, the Christians into71 or 72 sects and my Ummah will be divided into 73 sects.

    This Hadeeth is Sahih according to the measures of Imam Muslim and its witness is the Ta’leeq (Annotation) of Imam Dhahbi in Al-Talkhees: “According to the measures of Imam Muslim.”

    المستدرک علی الصحیحین للحاکم


    10886-تفترق أمتى على بضع وسبعين فرقة أعظمها فتنة على أمتى قوم يقيسون الأمور برأيهم فيحلون الحرام ويحرمون الحلال (الطبرانى ، والحاكم عن عوف بن مالك)

    أخرجه الطبرانى (18/50 ، رقم 90) ، والحاكم (3/631 ، رقم 6325) . وأخرجه أيضًا : البزار (7/186 ، رقم 2755) . قال الهيثمى (1/179) : رجاله رجال الصحيح .

    My Ummah will be divided into more than 70 sects. The greatest trial on my Ummah will be a nation that will make the laws based on their whims and they will thus make the haram halaal and vice-versa.

    The narrators of the Hadeeth are of the standards of Sahih

    10887-تفترق أمتى على ثلاث وسبعين فرقة كلهن فى النار إلا واحدة ما أنا عليه اليوم وأصحابى (الطبرانى فى الأوسط عن أنس)

    أخرجه الطبرانى فى الأوسط (5/137 ، رقم 4886) ، وأخرجه أيضًا : فى الصغير (2/29 ، رقم 724) ، قال الهيثمى (1/189) : فيه عبد الله بن سفيان . قال العقيلى : لا يتابع على حديثه هذا وقد ذكره ابن حبان فى الثقات . والضياء (7/277 ، رقم 2733) .

    My Ummah will be divided into 73 sects, all will be in hell save the one on which path I and my companions are up to this day.
     
  13. Haqbahu

    Haqbahu Veteran

    Do we all agree that anyone who denies anything from the daruriyat-ud-Deen is a kafir and
    anyone who denies anything from the daruriyat Ahlus-Sunnah is misguided?
    If yes, is this discussion then still relevant?
     
    Ghulam Ali likes this.
  14. Nawazuddin

    Nawazuddin Veteran

    brother abu l-hasanayn, of the usage of passive-you may consult usul al-hadith literature such as ibn salah, al-nawawi, al-asqalani, al-suyuti, etc. who identically say as I have cited a reference below. However, some among the mutaqaddimun did use passive on occasions but as things developed later, it became a convention to use tamrid and jazm to indicate weak and authentic ahadith, respectively. In the example that you provide, there is a complete sanad for it above the statement and mansur ibn abd al-rahman made that statement in a certain context which you can study further by reading al-nawawi's comments on it. But the mutaqaddimun/muta'akhirun difference can be applied to mansur ibn abd al-rahman's statement as he lived in the second century AH whereas the muta'akhirun had developed an even better sophisticated system and considered passive to be an indication of a weak hadith. al-Nasafi died in 710 AH and was clearly towards the end of classical muta'akhirun era hence he used that system. Secondly, since he lived in the 8th century so he had an earlier source which must have had a chain of transmission. This is what you need to provide to substantiate your argument. Thirdly, even if you can provide a sanad, how would you reconcile the content of the two reports: one says lines were drawn and the other says exactly 72 lines were drawn. In the first case as al-Nasafi had himself considered jews, christians, etc. to be signifying the deviating lines drawn but in the exact-72-line version, there is no possibility of other religions being in the scheme as you would restrict it to the Muslim Ummah only. It becomes a disjucntion. Either/or interpretation. You will have to let go of one of them and then sahih bi l-ma`na is mis-directed. This is an additional question that you must address after you have substantiated its authenticity; for which you will have to provide a sanad and it is this last request that I will await, inshAllah!
     
    Last edited: Sep 30, 2014
  15. Syed Ahmed Uwaisi

    Syed Ahmed Uwaisi Active Member

    For me personally, the hadith, regardless of whether it meets your definition of 'authentic', can be taken in two ways:

    1. iN a very literal sense, the 73 listed by both Shahrastani in milal and Baghdadi in Farq are groups with aberrant philosophy that does not lead to salvation, and will go to hell, or existed in a 'hellish state' in their lifetimes on Earth, which may not have been the primary intention behind the hadith's message, or...
    2. The number is not so important, nor the destination (E.g. Hell) is so important, but the idea of not being contentious and muta'assib about who possesses the correct religious methodology, and simply what is important is, in the words of the speaker, ma ana alayhi wa ashabi alayhi, "That which I and my companions are upon", i.e. spiritual living, since the hadith is taking into account the corrupt habits of previous prophetic communities, e.g. Jews, and Christians, and is designed so that Muslims do not take on the spiritual illnesses of those communities, i.e. being based on pure ideological superiority, as the Quran states, "the Jews are upon nothing, and the Christians say the Jews are not upon anything" (paraphrased) i.e. "our theology is more complex" rather than real moral values, which in Sunnism, shouldnt really happen, because of Sufism and mujahada being in place.

    At the end of the day, what is it particularly about the 72 sects that you find particularly attractive, maybe we can arrange some solution for yourself and your 'friend'? Im sure that whatever the particular detail of it is, there must be some superior alternative in Sunni thought somewhere, whether it is Imam Rabbani's letters, classical law books, maybe some al Farabi type philosophy, or even Rumi's poetry.

    ( p.s. I hope your friend is not romantically involved with you, because you know that will serious impair your ability to give partial and balanced judgement in this situation, at least, not up to Nietzche's standards ;) )

    At the end of the day, we do not request research on sanad for proof to justify why you wish to leave the boundaries of Sunnism, you dont need permission, you can just up and leave.

    Disproving the authenticity of the 73 groups hadith might help you to adjust your particular understanding of 'Faith and Community', but seriously, you dont really need to go through all that effort just for some people on a forum, its not like were al Juwayni and Ghazzali sitting up on here.

    Appreciate the thought though, sure, we will definitely make use of the study as a case study in the future, when I study usul hadith as a type of meditative activity, but for now, really I dont care, and the proof will literally just whizz over the top of my mind.

    Like I said in a previous thread, im not as academic as you really, I just like plain old Islam really.
     
  16. Syed Ahmed Uwaisi

    Syed Ahmed Uwaisi Active Member

    Mr. Nawazuddin.

    I dont know you, except from one previous encounter. But perhaps you can 'enlighten' me on the reason why a new work is needed by you or one of your friends, on this new revelation you have received directly from Allah that the hadith of 73 sects is fabricated, and why scholars of posterity, who also were Sunni, and perhaps wiser than yourself did not necessitate disproving it, despite knowing it existed and reading its meaning?

    Also, after posting it on your blog, what convinces you that people care?

    Dont you know Everyone here is a sectarian judge, only we are going to heaven, didnt you get the special 'Heaven Only Group' Eid cards yet?

    Believing ourselves to be a saved sect and that everyone else is on the highway to hell is such a key aspect of my self esteem, why do you insist on taking it away?

    Come on bro, save us just this one please? Dont go and publish your amazing research, what will we do for fun?
     
  17. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

    The Hadeeth below is mentioned in Sahih Muslim of Imam Muslim Rahimahullah:
    Hadeeth No. 237
    - حَدَّثَنَا عَلِىُّ بْنُ حُجْرٍ السَّعْدِىُّ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ - يَعْنِى ابْنَ عُلَيَّةَ - عَنْ مَنْصُورِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنِ الشَّعْبِىِّ عَنْ جَرِيرٍ أَنَّهُ سَمِعَهُ يَقُولُ « أَيُّمَا عَبْدٍ أَبَقَ مِنْ مَوَالِيهِ فَقَدْ كَفَرَ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَيْهِمْ ». قَالَ مَنْصُورٌ قَدْ وَاللَّهِ رُوِىَ عَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- وَلَكِنِّى أَكْرَهُ أَنْ يُرْوَى عَنِّى هَا هُنَا بِالْبَصْرَةِ.
    Had Ruwiya been specifically for pointing out the weakness of a Hadeeth, it would not be used with قَدْ وَاللَّهِ "indeed, by Allah!".
    Well, that's not a major concern here. The mainthing I was focusing on is that if the Hadeeth of the similar meaning has been reported by Imam Hakim and Imam Ibn Hibban in their Sahih, then it does strengthen the Hadeeth of Imam Nasafi despite the fact that Imam Nasafi started the Hadeeth with "Ruwiya" (thus, it becoming a weak Hadeeth in your view). If you look at the meaning of both the narrations of Imam Hakim and Imam Ibn Hibbaan, which are Sahih, then there is no Ishkaal. Because then the Hadeeth of Imam Nasafi will also gain strength and become Sahih bil Ma'na (In its meaning) and it will therefore gain the status of becoming Hadeeth Sahih Li Ghairhi (A Hadeeth that is not Sahih by itself in its current form but due to a similar Sahih narration which is of the same essence) according to the Hadeeth science.
    WAllahu A'lam
     
  18. Nawazuddin

    Nawazuddin Veteran

    Brother, there are two things here in what you present. There are two strands of the hadith that you are conflating into one. There is the authentic version (perhaps!) that only mentions line drawing and then there is the version that states the number of lines, i.e., 72.

    The one without the precise number of lines is understood to be other religions so no problems here but the one with precise number of 72 lines, i.e., number of hell bound sects excludes the inclusion of other religions otherwise the numbers do not add up or how would you add or restrict them?

    However, it is the 72 lines hadith that is relevant to our discussion as the topic is about 73 sects! It is this hadith that is daeef/weak and al-Nasafi has pointed that out by referring to it by ruwiya in passive. This is not only true for fiqh as you seem to think but also true of hadith scholars. Here is what ibn salah says about the matter in his muqaddimah: إذا أردت رواية الحديث الضعيف بغير إسناد فلا تقل فيه : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كذا وكذا وما أشبه هذا من الألفاظ الجازمة بأنه صلى الله عليه وسلم قال ذلك، وإنما تقول فيه : رُوي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم كذا وكذا ، أو بلغنا عنه كذا وكذا، أو ورد عنه، أو جاء عنه، أو روى بعضهم وما أشبه ذلك . وهكذا الحكم فيما تشك في صحته وضعفه، وإنما تقول: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فيما ظهر لك صحته بطريقه الذي أوضحناه أولا


    so here you have it. If it was a sahih hadith and the author did not have the time, then she would say 'qala' instead of 'ruwiya'. The convention is that passive is an indication of doubtful and weak hadith.
     
  19. Abul Hasnayn

    Abul Hasnayn musjidulhaq.com

    JazakAllah for bringing it to my attention that passage and insha Allah I will include the entire Tafseer.
    Below are the Tafseer texts copied from Tafseer Al-Nasafi:
    { وَأَنَّ هَـاذَا صِرَاطِي } [الأنعام : 153] ولأن هذا صراطي فهو علة الاتباع بتقدير اللام ، { وَأَنْ } بالتخفيف شامي ، وأصله وأنه على أن الهاء ضمير الشأن والحديث.
    { وَأَنْ } على الابتداء : حمزة وعلي { مُّسْتَقِيمًا } حال { فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ } [الأنعام : 153] الطرق المختلفة في الدين من اليهودية والنصرانية والمجوسية وسائر البدع والضلالات { فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ } [الأنعام : 153] فتفرقكم أيادي سبأ عن صراط الله المستقيم وهو دين الإسلام.
    روي أن رسول الله صلى الله عليه وسلّم خط خطاً مستوياً ثم قال " هذا سبيل الرشد وصراط الله فاتبعوه " ثم خط على كل جانب ستة خطوط ممالة ثم قال " هذه سبل على كل سبيل منها شيطان يدعو إليه فاجتنبوها " وتلا هذه الآية.
    ثم يصير كل واحد من الاثني عشر طريقاً ستة طرق فتكون اثنين
    وسبعين ، وعن ابن عباس رضي الله عنهما : هذه الآيات محكمات لم ينسخهن شيء من جميع الكتب.
    So yes, all the other false religions as well as all the other false (Ahl Al-Bid'ah Wal-Dalaalah) sects are the objective of the Tafseer. فلا خلاف so there is no dispute, alhamdulillah.
    Imam Hakim says in His Mustadrak Ala Al-Saheehain هذا حديث صحيح الإسناد This a Sahih chained Hadeeth, also Imam Ibn Hibbaan has included it in the collection of his Sahih Ahadeeth. Below is the Hadeeth with the chain of narrators that Imam Hakim Nishapuri has mentioned:
    حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا أحمد بن عبد الجبار ثنا أبو بكر بن عياش ثنا عاصم بن أبي النجود
    و أخبرني الشيخ أبو بكر بن إسحاق أنبأ إسماعيل بن إسحاق القاضي ثنا سليمان بن حرب ثنا حماد بن زيد ثنا عاصم عن أبي وائل عن عبد الله رضي الله عنه قال : خط لنا رسول الله صلى الله عليه و سلم خطا ثم خط عن يمينه وعن شماله خطوطا ثم قال : هذا سبيل الله و هذه السبل على كل سبيل منها شيطان يدعو إليه { وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله }
    Please do not confuse this with Fiqh when the Fuqaha say قیل "It is said" it always means a weak view, but many times when an author does not want to mentioned the full chain of the Hadeeth and would like to get to the point straight, he uses the approach of روی "It is narrated" istead. Therefore the "passive case" does not necessarily point out the weakness of the narration. Allah knows best.
    JazakAllah again for your humble contribution of this valuable suggestion.
    Was Salam
     
  20. Nawazuddin

    Nawazuddin Veteran

    Brother abu l-hasanayn, with reference to 6:153, I think, you have suppressed a crucial transition or extension to your argument from the ayah mubarakah. Let me explain. The straight path mentioned in the verse is Islam and other paths are other religions. As we know all prophets preached the same message, i.e., Islam, etc. The first hadith you present with various references also imports that idea. Even al-nasafi in his tafsir, whom you mention, also says that الطرق المختلفة في الدين من اليهودية والنصرانية والمجوسية وسائر البدع والضلالات the various paths are Judaism, christianity, majusis and all innovations and dalalaat... so there was a staright line and from that line many other lines separated. Here is the first hadith in explanation of the verse that you present:

    I do not have a problem with what has been said above so far by you. However, then you also present another hadith which in my opinion is doubtful. Here is that hadith:

    From what I understand is that the path drawn was one then 72 paths were separated from it. This means that 72 misguided muslim sects and the one straight line is firqa najiya. However, what happened to jews and christians, etc. as al-nasafi says and furthermore, there is only room for 72?
    Anyway, perhaps you could reconcile that in order to make your research clearer. However, the main point with which I have a problem as a student is with the hadith mentioned by al-nasafi: رُوي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم خط خطاً مستوياً ثم قال " هذا سبيل الرشد وصراط الله فاتبعوه " ثم خط على كل جانب ستة خطوط ممالة ثم قال " هذه سبل على كل سبيل منها شيطان يدعو إليه فاجتنبوها " وتلا هذه الآية. ثم يصير كل واحد من الاثني عشر طريقاً ستة طرق فتكون اثنين وسبعين

    The simple point here is that al-nasafi begins the report with sighah al-tamrid 'ruwiya' (it has been reported) which clearly means according to usul al-hadith that when a report is reported with tamrid then it is a weak report. al-Nasafi also indicates that it a weak hadith. It is this part alone that has a bearing on our discussion and it is this extension to your argument that matters and unfortunately it is inadmissible for our discussion.
     
    Last edited: Sep 27, 2014

Share This Page